سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند می فرماید : گفتگوی علمی در میان بندگانم دلهای مرده راحیات می بخشد؛ آن گاه که در آن به امر من برسند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

علمی آموزشی

برای رسیدن به این اهداف بایستی به سه اصل مهم توجه شود :

1- آموزش و بکار بردن صحیح تکنیکها و تربیت ذهن

2- استعداد ذاتی

3- شکیبائی و مداومت تمرین

از این سه اصل مهمترین آنها آموزش صحیح و بکار بردن تکنیکهاست.اگر آموزش غلط باشد و تکنیک غلط آموخته شود هنرجو هیچگونه موفقیت چشم گیری نخواهد داشت، حتی اگر هنرجو از استعداد بالائی برخوردار باشد. ولی اگر روش آموزش صحیح و تکنیکها نیز درست آموزش داده شوند ، حتی اگر هنر جو از استعداد متوسط و پائین تری برخوردار باشد ، با شکیبائی و تداوم تمرین به موفقیت خواهد رسید . فرض کنیم هنرجوئی با استعداد خوب ، تحت آموزش صحیح قرار گیرد . لیکن اصل شکیبائی و تداوم تمرینات را به بوته فراموشی بسپارد ، همه چیز از دست خواهد رفت . کنفوسیوس در مورد ابرانسان و یادگیری می گوید : ابر مرد هیچگاه تلاش خود را قطع نمیکند ، اگر فردی با یک بار تلاش موفق می شود ، او صد بار تلاش می کند و اگر فردی با ده بار کوشش به هدف خود می رسد ، او هزار بار تلاش می کند ، بگذارید در راه گام نهد حتی اگر خسته باشد . اگر ضعیف هم باشد قوی خواهد شد. بدیهی است که استعداد ذاتی بطور یکنواخت میان افراد تقسیم نشده است و هیچ هنرجوئی در هیچ رشته ای نمی تواند روی استعداد ذاتی خود تکیه کند ، اصل های آموزشی صحیح ، استعدادومداومت و شکیبائی درتمرینات همچون دانه های زنجیربه هم متصل و چسبیده اند. تائوئیست ها اعتقاد دارند که انعطاف پذیرترین حرکات ، ‌قوی ترین و سخت ترین حرکات هستند. همان طور که یک سوارکار چهار نعل  می تازد ویک یوزپلنگ با انعطاف بدنش ، با سرعتی بیش از 100 کیلومتر در ساعت می دود . بدین ترتیب ایده و کاربرد عملی با توجه به دستاوردهای تای – چی – چوان که اساس آن غلبه بر سختی به وسیله انعطاف پذیری و نرمش است رخ می نماید . درک غلبه شجاعت و ترس ، و قدرت بر ضعف مشکل نیست ، ولی درک غلبه نرمی بر سختی مشکل است.چگونه است که نسیم ملایم و نرم ، آهن سخت را می فرساید  و چگونه است که جریان ملایم آب باعث فرسایش سنگ سخت می گردد؟ گردباد چیزی نیست بجز حجمی از هوا و سیل چیزی نیست بجز حجمی از آب که هردوی این ها هرچه سر راهشان بیایند از جا می کنند. انبوه بودن ، موجب این تفاوت ها است. اولین مرحله قدم گذاردن در تای چی چوان بدست آوردن آرامش است ، این آرامش بایستی جامع و در کل بدن باشد.بطوریکه هر عضله ، مفصل و استخوانی ، گذرگاهی بدون انسداد برای جریان نیروی حیاتی چی باشد. احساس نیروی حیاتی و به گردش در آوردن آن در کل بدن امری است که هنرجو حرکت نیروی حیاتی را هنگام انجام استقرارها و حرکات تای چی چوان در درون خویش احساس خواهد کرد و این زمانی است که نشاط و شادابی را در عمق درون خود حس می نماید.در مراحل پیشرفته تر بعدی می توان علاوه بر چرخش نیروی حیاتی (( چی)) آنرا در نقاط مختلف بدن ساکن نموده و جذب نمود که این باعث زنده و تازه ماندن بافتها و استخوانها شده و از تخریب آنها جلوگیری می کند. حال چگونه می توان نیروی حیاتی (( چی)) ‌را در اندامها ساکن نمود ، مطلب ساده ای جهت توضیح نیست و به بحث های تخصصی و طولانی نیاز دارد که در جای خود توضیح داده خواهد شد . این نقطه بازیافت جوانی است و در این مرحله است که با تندرستی پایدار ، عمری طولانی،  با طراوت و نشاط خواهیم داشت و راه بدست آوردن این ارزنده ترین نعمت خداوندی ، راهی است بس دراز که رهروان عاشق و شکیبا را به خود می خواند. این مطالب بر مبنای آیین نامه مصوبه ووشو ، سبک تای چی چوان فدراسیون ورزشهای رزمی که به کلیه استانهای کشور ابلاغ شده تنظیم گردیده است.

- بررسی چند اثر مثبت دیگر ورزش در محیط کار وزندگی

اگر بخواهیم افراد شاغل در محیط صنعتی به بیماریهای مرتبط با استرس دچار نشوند ، اساس کار ، ریلاکس شدن یا حفظ آرامش است. زمانی که ما به یک بیماری مبتلا می شویم ، در برابر احتمالات بهبود و یا عدم بهبود قرار می گیریم. در صورتی که این بیماری قابل درمان باشد ، اگر بتوانیم خودمان را ریلاکس کرده و استراحت کنیم ، در این شرایط با پر شدن مراکز یا مخازن انرژی تحلیل رفته ، شانس بهبود ما خیلی بیشتر می شود . در این قسمت به این موضوع مهم پی می بریم که چگونه ریلاکس شدن عمیق روزانه –  حتی برای یک مدت کوتاه – منافع و برکات زیادی را برای ما تامین می کند.زندگی ما – در صورتی که ارزش داشته باشد – بایستی از کیفیت و معنا برخوردار باشد.منظور این است که زندگی نباید تنها در استمرار و ادامه حیات خلاصه شود ، بلکه بایستی لذت بردن ، رغبت داشتن ، رضایت معنوی ، خلاقیت و امکان ابراز عقاید و آراء را به همراه داشته باشد. اگر فردی بتواند به خوبی ریلاکس شود ، خیلی بهتر به این اهداف و آرزوها می رسد . در واقع ریلاکس شدن مانند شاه کلیدی است که می تواند بسیاری از قفلها را برای ما باز کند ، قفلهایی که در شرایط دیگر برای همیشه در برابر ما بسته باقی خواهد ماند. تنها بر روی این نکته مهم توجه و تامل کنید : احساس رضایت و موفقیت تا چه حد به میزان حفظ آرامش در زندگی بستگی دارد ؟ یکی از نکات مهمی که برای موفق بودن در زندگی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد ، داشتن ظاهری برازنده است . هر چند این موضوع یک مسئله سطحی و ظاهری به نظر می آید ، ولی در واقع از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است . بیشتر افراد جامعه دوست دارند که ظاهر خوبی داشته باشند ، ظاهر برازنده و مرتب به خاطر کسب یک لذت فردی نیست ، بلکه یک نیاز واقعی است که در سایه آن یک زندگی مرفه تر ، با سهولت بیشتری تامین گردد .

- ظاهر خوب و برازنده

کسانی که بطور مرتب ، از طریق روشهایی مانند یوگا یا مدیتیشن ، به حالت ریلکس عمیق می رسند ، سیمای شاداب پیدا می کنند و جوانتر جلوه گر می شوند . آن زیبایی که در سایه استفاده از لوازم آرایش پدید می آید ، با آن طراوت و شادابی که مرهون سلامتی و تندرستی است متفاوت است . شما اگر عصبی ، نگران ، خسته و یا رنجور باشید ، هرگز نمی توانید بشاش در نظر بیائید . ناراحتی ، از سیمای زرد ، کیسه های زیر چشم ، موهای کدر ، فک های بهم فشرده ، ابروان در هم کشیده و صورت منقبض شده شما هویدا می شود . ممکن است شما بصورت موهبتی الهی ، سیمای زیبایی مانند ادری هیبورن و یا تیموتی دالتون را داشته باشید ، ولی اگر در این شرایط هم ، از لحاظ عاطفی افسرده و یا رنجور باشید ، سیمای خسته و رنجور شما گیرایی و جذابیت زیادی را نخواهد داشت . آرامش ، موجب می شود تا انقباض عضلات صورت شما از بین برود . همه از مشاهده چهره های شاد ، خندان و آرام لذت می برند و این صورتها از زیبایی و صفای بالایی برخوردار است .

- احساس خوب داشتن

بزرگترین دلیلی که به منظور فراگیری نحوه ریلکس شدن ، این همه سختی و گرفتاری را متحمل می شویم ، به بیان ساده این است که به یک احساس خیلی مطلوب برسیم . در واقع زمانی که شما عمیقاً خودتان را ریلکس     می کنید هدف تنها این نیست که احساس خوبی داشته باشید ، بلکه به برکات عظیمی هم دسترسی پیدا می کنید . ویلیام بلیک معتقد است که انرژی ، به معنای شادی است و شما هر قدر که بیشتر انرژی داشته باشید ، شادتر می شوید و این شادی بهتر در زندگی شما احساس می شود . وقتی ما از زندگی و لذات آن سخن می گوئیم که ، انرژی لازم برای استفاده از این موقعیتهای شادی بخش را داشته باشیم و باید این انرژی را از جایی کسب کنیم . غذا ، اکسیژن هوا و خواب قسمتی از این منابع انرژی هستند . اگر ما بیهوده عصبی و بر آشفته شویم ، از طریق انقباض عضلات و حرکات بی مورد ، موجب اتلاف بیهوده انرژی مان می شویم و در این شرایط از این شکایت داریم که چرا زندگی اینقدر کسل کننده و بی روح جلوه گر می شود ؟ جواب این است که ما بیهوده باطریهای خودمان را خالی کرده ایم . زندگی مطلوب نتیجه مقدار انرژی ، شرایط محیطی و میزان درک یا برآورد ما از زندگی است . زمانی که ما احساس افسردگی و رکود می کنیم ، نباید چاره کار را در ایجاد تغییرات در جهان اطراف بدانیم ، بلکه بایستی به کمک ریلکس شدن عمیق این باطریهای خالی شده از انرژی را که در وجودمان مستقر هستند ، پر و شارژ کنیم .

- خواب و استراحت

اگر برروی یک کاناپه خودتان را دراز یا مچاله کرده باشید ، به این معنا نیست که شما دارید باطریهای تخلیه شده وجودتان را از انرژی پر می کنید . اگر بر روی تختخواب خودتان دراز بکشید و چشمانتان را ببندید این الزاماً به این معنا نیست که شما به خواب راحتی فرو رفته اید . ریلکس شدن بطور خود کار به این گفته نمی شود که شما در وضعیت خاصی قرار بگیرید . برای یک خواب دلپذیر و لذت بخش ، شما بایستی افکار اجباری و فشارهای عصبی را از مغز و بدنتان خارج کنید . این نوعی تسلیم و رها سازی کامل و جامع است و بایستی نکات لازم برای محافظت و کنترل شما در آن بخوبی مراعات گردد . در این مدت شما باید مشکلات یا طرحهایی را که در ذهن دارید ، رها سازید و اجازه دهید که همه چیز و همه کار برای مدتی رها شده و یا همانگونه که هستند ، به جریان خود ادامه دهند . برای اینکه فردی بتواند براحتی خود را در این شالیط آزاد و رها سازد ، نیاز دارد تا کاملاً احساس امنیت کند . فردی که به حالت ریلکس شدن عمیق فرو رفته است به این شکل احساس ایمنی عمیق و گسترده ای می کند . این نکته شایان اهمیت فراوان است که در بسیاری از موارد ، ترسی که در قسمت مادون آگاه ( نا خودآگاه ) وجود دارد ، موجب اجتناب از ریلکس شدن یا خواب مصنوعی می شود .

- وضعیت اجتماعی

کسانی که در یک وضعیت روحی خوبی نباشند ، ممکن است در کابوس وحشتناکی اسیر شده باشند . زمانی که پس از یک روز پر کار یا پر مشغله به خانه بر می گردید ، احتمالاً این شوق و تمایل را ندارید که به کارهای معوقه هفته قبل رسیدگی کنید و یا یک برنامه نیمه تمام دیگر را به اتمام برسانید . در این شرایط شاید مایل باشید که یک شب را در سایه آرامش در خانه خود سپری سازید و یا احیاناً به برنامه های جالب و دل انگیز تلویزیونی نگاه کنید، در یک وان آب داغ فرو بروید و یا اینکه برای تنوع هم که باشد زودتر به رختخواب بروید . برای طراحی و انجام هر برنامه ای ، شما متوجه محدودیتهای محیطی خود می شوید و همچنین به میزان انرژی وجودی خودتان و از سوی دیگر به مصائب و سختیهایی که در فرا روی شما قرار گرفته اند فکر می کنید . مطبوع بودن یا نا مطبوع بودن مطالبی که در خانه و یا بر روی میز شام درباره آنها سخن می گوئید وضعیت محیط رستورانها و شدت موزیکی که در محوطه پخش می شود از اهمیت و تاثیر بالایی برخوردار است . صدای بلند موسیقی در شرایطی که شما شدیداً خسته شده اید ، واقعاً نامطبوع و غیر قابل تحمل است .

-    روابط اجتماعی افراد خجالتی بیشتر از دیگران در این دنیا رنج و عذاب می کشند. ملاقات افراد تازه برای آنان بسیار سخت و پیداکردن یک دوست جدید برای آنها بسیار شاق و طاقت فرساست  .

 گاه بدلیل سعی زیاد و بیش ازحدی که به منظور خوشحال کردن دیگر افراد بکار می برند ، موجبات اذیت و آزار آنان را فراهم می سازند . و یا بخاطر اینکه زیاد به افراد نزدیک نشده و سعی در برقرار کردن روابط اجتماعی نمی کنند دیگران را دلگیر و ناراحت می سازند . آنها آنقدر ریلاکس نیستند که خودشان باشند یا بیش از حد کو شش می کنند تا به چیزی تظاهر کنند که نیستند و یا اینکه بیش از اندازه سعی می کنند که اثرات خوبی بر روی دیگران بگذارند . هیچیک از روشهای فوق،  راه درستی برای نزدیک شدن و بودن با دیگران نیست . اگر کسی با خودش راحت نباشد هرگز نمی تواند با دیگران هم راحت و خشنود باشد.

- داشتن روحیه حرفه ای

در فرهنگ ما ، به کسانیکه با آرامش واعتماد به نفس کارهای خود را انجام می دهند ، بخوبی پاداش داده می شود. اگر این روحیه وجود نداشته باشد بطور خودکار راه رسیدن به برخی از مشاغل برای ما مسدود خواهد شد. بخصوص مشاغلی که در آنها ما با دیگران روبرو می شویم ، آنان را ملاقات می کنیم و یا به نوعی با آنها سرو.کار  پیدا می کنیم. حتی اگر در امتحانات ورودی و مصاحبه قبول شده باشیم در صورتیکه نتوانیم با مردم و مراجعین بخوبی رفتار کنیم و در ارتباط با آنها ریلکس نباشیم هرگز پیشرفت و ترقی قابل ملاحظه ای را  در برابر خود مشاهده نخواهیم کرد . شاید مجریان تلویزیونی ،  سخنرانان ، فروشندگان و غیره زمانیکه از خانه به محل کارخود می روند تا حدودی عصبی و پرالتهاب باشند . شاید تنها انسان باشد که قبل از انجام هرکاری دچار اضطراب می گردد و هر اندازه فرد حساس تر باشد ، این احساس تنش و دلهره شدیدتر خواهد بود ، همانطور که سلیه متذکر گردیده این تنش های کوتاه مدت تا حدودی از ارزش و اعتبار کاری که انجام می دهیم، می کاهدو اگر به مرور زمان نتوانیم این التهابات عصبی یا ترس ها را از خود دور سازیم کارخود را از دست  می دهیم. اینها تنها برخی از صفات و ویژگی های فردی نیستند، بلکه برخی از الزامات شغلی اند . مسئله مهم اینست که فرد بایستی در شرایط شغلی بخوبی ظاهر شده و رفتار خود را آرام و ریلکس نشان دهد و اگر عوامل وشرایطی باعث شود تا این آرامش درونی بر هم زده شود انسان لازم است که آنقدر به خودش مسلط باشد که این تغییر و تحول را به منصه بروز نرساند.

- عملکرد موثر

برای آنکه در هنری تبحر پیدا کنیم سعی و کوشش زیادی لازم است. مطالعه نظم و ترتیب در امور آموزش پذیری  و تمرین برنامه ریزی شده و مستمر از نیازهای اولیه برای اینکار است . برای فردی در حالت آرامش عقل و احساس به موازات همدیگر و در هماهنگی با همدیگر عمل می کنند . همانند یک هنرمند که در این هماهنگی ، هنرش بعنوان ساده ترین کار و با لذت انجام می شود. فرد آرام  و دارای هماهنگی درونی نیز زندگی اش همراه با لذت و سادگی است که در دو بعد کار و زندگی شخصی کاملاً مشهود است. در نهایت اینکه : انجام امور ورزشی هماهنگ کننده ذهن و جسم می تواند اثربخشی فرد را چند برابر کرده و راندمان بالاتری را در زندگی فردی و جمعی اش در دو بعد شخصی و شغلی ارتقاء بخشد. به امید ایجاد جامعه ای سالم تر ، شاداب تر و بانشاط تر.

منابع کاربردی :

1) کتاب درمان طبیعی افسردگی نوشته سید بائومل ترجمه فاطمه شاداب انتشارات ققنوس با نام اصلی :

Naturally   Dealing With Depression

2) برداشت از کتاب مراقبه نوشته جیمز هویت با ترجمه منوچهر شادان انتشارات ققنوس با نام اصلی Meditation

3) کتاب تکنیکهای بین المللی تای چی چوان نوشته خانم شکوفه دیوانی انتشارات پیام ورزش

4) کتاب طریقت آلفا نوشته دکتر لوئیس پروتو ترجمه دکتر رضا جمالیان و نرگس اسکندرلو انتشارات اطلاعات

با نام  اصلی : The  Relaxation in five steps : The alfa plan

5) کتاب مراقبه ، هنروجد و سرور  نوشته اوشو انتشارات فردوس  با نام اصلی :

(Meditation (The Art  Of  Ecstasy

 

پایان

 

گرداورنده:مریم بازوکار




دبیرستان شکیبا ::: دوشنبه 87/11/21::: ساعت 11:6 صبح

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 12


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :7805
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
دبیرستان شکیبا
شیوه های تدریس دروس دبیرستان خاطرات و تجربیات دبیران محترم در مورد مسائل آموزشی و تربیتی
 
>>آرشیو شده ها<<
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<